Met Pilates je lichaamsstabiliteit, algemene conditie en algemene welzijn verbeteren.
Heb je ooit Pilates willen proberen, maar wist je niet precies wat het inhield en of het geschikt voor je zou zijn? Onder leiding van de ervaren instructor/Hormoon coach Linda Karregat- de Boer i.sm. B-Balance in Edam kun je nu deze zachte, maar zeer effectieve training en de gezondheidsvoordelen daarvan ervaren.

Waarop concentreert Pilates zich?
Vergelijkbaar met Yoga concentreert Pilates zich op houding, evenwicht en flexibiliteit. Bij Pilates is de kans op blessures veel kleiner dan bij andere meer inspannende vormen van lichaamsbeweging. Pilates richt zich ook op de verbinding tussen lichaam en geest. Tijdens de verschillende oefeningen moet uw geest zich voortdurend bewust zijn van uw ademhaling en de manier waarop uw lichaam beweegt.

Kan iedereen Pilates doen?
Omdat Pilates kan worden aangepast tot een zachte krachttraining of een uitdagende training, hebben de meeste mensen geen probleem met deze vorm van training. Het is zowel geschikt voor beginners als voor mensen die al regelmatig sporten. Als je een beginner bent kun je beginnen met basisoefeningen en als je die eenmaal onder de knie hebt, kun je werken aan de meer geavanceerde bewegingen. Als je net begint met Pilates is het een goed idee om naar Pilates-lessen te gaan of een privéleraar te nemen. Zo kan de instructeur erop toezien dat u de oefeningen correct uitvoert om blessures te voorkomen.

Welke gezondheidsvoordelen kan Pilates opleveren?
De belangrijkste reden waarom mensen naar deze oefening vragen is dat ze zich afvragen wat de gezondheidsvoordelen zijn. Aangezien Pilates gericht is op core strength, houding en flexibiliteit zijn de voordelen voor de gezondheid onder meer:

Goede houding – Pilates leert u een goede houding te krijgen en te behouden. De oefeningen vereisen dat uw lichaam altijd in lijn is. Dit is vooral gunstig als u last heeft van lage rugpijn.

Spiertonus – Bij de oefeningen worden spieren gebruikt die u misschien niet dagelijks gebruikt. Na de aanvankelijke pijn zult u merken dat uw spieren veel strakker worden. Dit is vooral goed voor oudere mensen en mensen die in het dagelijks leven vrij rustig aan doen, omdat spiertonus meestal verloren gaat met leeftijd en inactiviteit.

Platte buikspieren – Omdat Pilates zich richt op het versterken van uw kern, waaronder uw buikspieren, is een van de voordelen van Pilates dat het resulteert in een platte buik.

Flexibiliteit – Naarmate we ouder worden, verliezen we de flexibiliteit die we hadden toen we jong waren. Pilates herstelt uw flexibiliteit, in het begin natuurlijk voorzichtig. Maar na een tijdje zult u versteld staan hoeveel flexibeler uw lichaam is geworden. Dit is vooral belangrijk om blessures door valpartijen te voorkomen.

Verbetert uw evenwicht – Door de geest-lichaamsverbinding die bij Pilates wordt aangeleerd, wordt u zich veel meer bewust van hoe uw lichaam beweegt en presteert. Daarom verbetert Pilates niet alleen uw fysieke balans door een correcte lichaamshouding, maar herstelt het ook uw geest-lichaamsbalans.
Vermindert stress – Als u de oefeningen doet, gaat u er helemaal in op en kunt u niet meer denken aan al die verantwoordelijkheden die u dagelijks belasten. Je zult je meer concentreren op je ademhaling en op de bewegingen die je met je lichaam maakt. Dit is een uitstekende manier om stress te verlichten.
Geeft je een algemeen gevoel van welzijn – Omdat Pilates gericht is op het evenwicht tussen lichaam en geest, geeft het u een algemeen gevoel van welzijn.

Zal Pilates je helpen gewicht te verliezen?
Omdat Pilates een spierversterkende vorm van training is, kan het u helpen om bepaalde delen van uw lichaam strakker te maken, met name uw buik, benen en billen. De lessen kunnen worden afgestemd op een zacht trainingsprogramma voor het versterken van de kern, flexibiliteit en evenwicht of een complete workout voor een strenger trainingsprogramma.
Houd er echter rekening mee dat Pilates niet wordt geclassificeerd als aerobe oefening, dus voor effectief gewichtsverlies moet u uw Pilates-oefeningen combineren met een gezond dieet en regelmatige aerobe activiteiten zoals Body-shape , BBB, Fitness, wandelen, zwemmen of fietsen.
Pilates is ideaal om naast een zware training te doen zoals hierboven is benoemd.
U lichaam sterk, blessuren vrij , houding, flexibiliteit en rust in het hoofd
is bij Linda zeer belangrijk.

Dus eerst pilates en sterke core, dan daarna pas zwaardere training.

Starten met Pilates: gelijk bij B-Balance in Edam
Ondervinden van alle bovenstaande gezondheidsvoordelen is het beste bewijs van de effectiviteit van Pilates.
Als je start met deze vorm van zachte krachttraining kun je al snel niet meer zonder. Dat starten kan via Linda Karregat- de Boer. Zij is te bereiken via……

Tel: 0621527685
Email: info@linfit-vitaal.nl
Wilt u liever eerst personal training? Maak dan een afspraak.

De pilates les is op dinsdag om 13:30 uur
B-Balance
Oosthuizerweg 13 Edam
Wilt u een proefles proberen? Dat mag altijd.
Bel: 0299223745 om je aan te melden